Arkiv
Kategorier

Ny 1,5-liters EcoBoost-bensinmoto

Publicerad den 8 februari 2015 14:45
Aktuellt

Ford lanserar ny, bränsleeffektiv 1,5-liters EcoBoost-motor som Förstärker bolagets globala EcoBoost-utbud.

 


Ford presenterar en ny, bränsleeffektiv 1,5-liters EcoBoost-bensinmotor som förstärker EcoBoost-serien och tillmötesgår den globala efterfrågan på 4-cylindriga EcoBoost-motorer.

 

Ford har nu kapacitet att bygga 1,6 miljoner EcoBoost-motorer varje år, och har trefaldigat antalet EcoBoost-fabriker i Europa, Asien och Nordamerika sedan år 2010.

 

1,5 liters EcoBoost-motorn har, precis som de andra motorerna i serien, turboladdning, direkt bränsleinsprutning och variabla ventilinställningar. Den kombinerar den större motorns effekt med den mindre motorns bränsleekonomi.

 

Detta år den femte Ford EcoBoost-motorn, och den bjuder på innovationer och betydande kundnytta inte minst i de många länder som har skattelättnader för fordon med motorer på 1,5 liter eller mindre.

 

Göteborg, 19 april 2013  Ford tillkännager nu att en ny 1.5-liters EcoBoost-bensinmotor blir det senaste tillskottet i företagets serie bränslesnåla, innovativa drivlinor. 1,5-liters motorn år en viktig del i Fords strategiska beslut att tillmötesgå den stora globala efterfrågan på fyrcylindriga EcoBoost-motorer.

 

I och med lanseringen av den senaste bränsleeffektiva motorn har Ford nu kapacitet för att producera 1,6 miljoner EcoBoost-motorer varje år. I slutet av 2013 kommer sex fabriker i Europa, Asien och Nordamerika att tillverka EcoBoost-motorer, vilket är tre gånger fler jämfört med år 2010.

 

Produktionen av den nya fyrcylindriga EcoBoost-motorn på 1,5-liter – den femte medlemmen i EcoBoost-familjen  kommer att sätta igång senare i april i Fords hypermoderna fabrik i rumänska Craiova. Senare kommer även andra fabriker att producera den nya motorn. Motorn kommer först att lanseras i Kina i nya Mondeo och göra sin publikdebut årets Auto Shanghai Show som startar imorgon. Därefter kommer motorn att bli ett alternativ för amerikanska Fusion och senare även nya Mondeo på den europeiska marknaden.

EcoBoost-funktionerna är en central komponent i Fords intensiva arbeta med att sänka bränsleförbrukning och utsläpp och ger en förbättring av båda på upp till 20 procent. 1,5-liters EcoBoost-motorn har, precis som de andra motorerna i serien, turboladdning, direkt bränsleinsprutning och variabla ventilinställningar. Den är konstruerad för att vara ännu bränslesnålare och erbjuda bästa tänkbara ljud- och vibrationsnivåer och prestanda.

 

Motorn är strategiskt viktig för Ford  inte minst i de många länder som har skattelättnader för fordon med motorer på 1,5 liter eller mindre.

 

Den nya 1.5-litersmotorn, med motorblock i aluminium och dubbla kamaxlar, har en del av de innovativa funktioner som introducerades med den prisbelönta 1,0-litersmodellen, däribland inbyggt avgasgrenr är. Den nya motorn förväntas ha en effekt och ett vridmoment som påminner om Fords befintliga 1,6-liters EcoBoost-motor, men med bättre bränsleekonomi och lägre koldioxidutsläpp.

 

1,5-liters EcoBoost-motorn är den första motorn från Ford som har en datorstyrd kontroll av den bältesdrivna vattenpumpen, vilket ökar effektiviteten ytterligare genom att minska uppvärmningstiden. Ett system för vattenkylning av laddningsluften ger en effektivare luftförsörjning av motorn.

 

Fords EcoBoost-teknik har förändrat människors syn på bensinmotorer och blivit en enorm försäljningsframgångâ säger Joe Bakaj, ansvarig för motorteknik på Ford. Den nya 1,5-litersversionen förstärker vår möjlighet att erbjuda bränsleeffektiva lösningar och, i en del länder, skattelättnader.

 

Ford har sålt mer än 600 000 EcoBoost-utrustade fordon sedan serien lanserades med 3,5-liters EcoBoost i V6-utförande år 2009. Ford utökade sedan serien med en 2,0-litersversion år 2010 och en 1,6-liters året efter. Förra året kom så 1,0-liters EcoBoost-motorn, som tog hem utmärkelsen International Engine of the Year.

 

I slutet av året kommer 80 procent av företaget modeller världen över att erbjudas med bränslesnål EcoBoost-teknik.

Triss i nyheter för Subarus

Publicerad den 6 februari 2015 14:45
Aktuellt

Den 85:e upplagan av Geneva International Motor Show hålls mellan 5 och 15 mars. Mässan slår dock upp portarna för Världens motorjournalister redan tisdag 3 mars.

 

Året spås redan bli ett succéår för den japanska biltillverkaren. Subaru Nordic laddar för ett nytt försäljningsrekord och målet för den svenska marknaden är att sälja 5.600 nya bilar, vilket skulle innebära en ökning med 30 procent jämfört med 2014.

 

Mässan i Genève ses av många som startskottet på det nya bilåret och i Subarus monter är det späckat med nyheter.

 

Höjdpunkter i Subarus monter:

 

Helt nya Outback

Premiär för en helt ny generation av Sveriges mest sålda Subaru-modell. Faktum är att Sverige är det land i Europa som säljer flest Subaru. I samband med lanseringen av nya Outback i mars blir det också premiär för Subarus säkerhets- och förarassistanssystem EyeSight.

 

Forester Boxerdiesel Lineartronic

Ett efterlängtat tillskott är att det nu går att få den lovordade automatlådan i kombination med dieselmotor även i Forester. I samband med detta har även interiören fått en ansiktslyftning.

 

Levorg

Subarus sportkombi lanserades i Japan för ett år sedan och senare i år är det dags för Europa. Första chansen att se modellen ”live” utanför Japan blir på årets Genève-salong. Subaru håller presskonferens i montern tisdag 3 mars klockan 09.15.